Eerste Afrika trip

28 augustus 2009 - Arusha, Tanzania

Mijn allereerste Afrika-ervaring dateert van 2009. Een lang gekoesterde droom ging in vervulling en ik herinner mij nog levendig het moment dat ik de trappen van het vliegtuig afdaalde, voor het eerst voet zette op Afrikaanse bodem en mijn longen zich vulden met 'de geur van Afrika'. Er wordt gezegd van Afrika 'you love it or you hate it' ... dààr, dàt moment, op het vliegveld van Arusha wist ik dadelijk : Afrika en ik, liefde op het eerste gezicht.... Later zouden nog vele Afrikareizen volgen...

Na een nachtje Arusha begint mijn safari-avontuur voor écht en rijden we naar Lake Manyara NP voor enkele gamedrives die me al dadelijk oog in oog doen staan met olifanten, giraffen, bavianen, nijlpaarden en veel ander fraais. Lake Manyara is een ondiep zoutmeer gelegen aan de Great Rift Valley en de vegetatie van het park is heel divers met uitgestrekte savannes en meer begroeide gebieden.

Van Lake Manyara NP gaat het later verder naar Serengeti NP maar daarvoor dient wel een afstand van 300km afgelegd te worden over de meest hobbelige wegen ooit gezien, volgens mijn gids/chauffeur Joshua 'a hell of a road'. Het landschap verandert zienderogen als we over de Karitu-hooglanden rijden en de weg door tropisch regenwoud slingert. We doorkruisen nu ook de Ngorongoro Conservation Area, een streek waar ik later deze reis nog zal komen... Verder rijden we door dorre vlakten waar dan weer het Masai vee staat te grazen. We naderen een Masai nederzetting en ik word er uitbundig verwelkomd door kleurrijk uitgedoste mannen en vrouwen. De welkomstceremonie bestaat uit zang en dans, een demonstratie van hun lenigheid tonen de mannen door hoge sprongen te maken. De vrouwen nodigen mij uit om mee te dansen. Dan mag ik ook een kijkje nemen in het klaslokaaltje waar de kindjes net rekenles krijgen. Ook de klas zingt een liedje voor deze blanke bezoekster en daarna worden verder de rekensommen afgedreund. Van de vrouwen koop ik enkele souvenirs; een halssieraad en armbanden met kralen.

We vervolgen onze weg en rijden bij Naabi Hill gate het Nationale Park van Serengeti binnen. Na lunchtijd hervatten we de weg die voor ons uit ligt in een schijnbaar eindeloze vlakte. Tot we het tented camp bereiken rijdt Joshua me al speurend naar wildlife rond. Ik spot reeds Grantgazelles, Cheeta, gevlekte hyena, Zwartrugjakhals, grote kuddes buffels, olifanten en nog veel meer. In de late namiddag bereiken we het Mbalageti Tented Camp aan de westcorridor van de Serengeti. Ik waan mij Meryl Streep in het decor van Out of Afrika. Het worden ongetwijfeld de meest avontuurlijke nachten die ik reeds in mijn leven beleefde. De stroom gaat uit tussen 23.30u en 5u, en ik mag onder geen beding mijn tent verlaten zonder begeleiding van een Masai. Enkel het canvas scheidt mij van de wildernis daarbuiten. Als de duisternis valt komt de bush tot leven. De avond en nacht worden gevuld met een kakofonie aan diergeluiden allerhande : kreten van vogels, brullende leeuwen, huilende hyena's en geritsel in het struikgewas.

De volgende ochtend neemt Joshua me nog voor dag en dauw mee op een ochtend gamedrive. Bedoeling is de natuur zien ontwaken. We rijden helemaal tot Grumeti Game Reserve en bij de Grumeti River hoopt hij krokodillen te spotten. Zijn ook weer op het toneel : nijlpaarden, wrattenzwijnen, olifanten, zebra's en dan ligt daar zo ineens een troep fotogenieke leeuwen lui te wezen.

Later op de ochtend keert Joshua nog een keer terug bij de Grumeti River en dan word ik ook nog beloond op een machtig tafereel met badende olifanten en een eind verderop een troep nijlpaarden die op hetzelfde moment verkoeling zochten.

Aan mijn Serengeti avontuur komt de dag daarna een eind maar dan wacht alweer een volgend avontuur en we gaan terug op weg. Weer die 'hell of a road' in de andere richting afmalen want mijn volgende stop is de Ngorongorokrater. Onderweg blijft Joshua speuren naar wild en we zien nog ontzettend veel dieren zoals topi's, giraffen, buffels, olifanten, dikdik, dwergmangoest, klipdas, gieren, Thomsongazelles, een secretarisvogel, ook nog een mannetjesleeuw...

En zo bereik ik in de late namiddag de Ngorongorokrater en check ik in bij de Serena Lodge, één van de weinige hotels die gelegen zijn op de 600m hoge kraterrand. Het zijn bevoorrechte plekjes met adembenemende zichten binnen in de krater. Mijn 'room with a view' geeft me al dadelijk een voorsmaakje van wat ik morgen mag verwachten.

De volgende ochtend ga ik vroeg op pad en Joshua toont me al het moois dat de krater te bieden heeft op een oppervlakte van 260 vierkante km. Bijna alle grote Afrikaanse dieren komen er voor en ik spot gnoes, topi's, buffels, zebra's, en nijlpaarden bij de poel in het Mandusi Swamp. Op Lake Magadi, een zoutmeer op de kraterbodem, zit een populatie flamingo's. Verder nog Reuzenstrap, Secretarisvogel en Kroonkraanvogel. Maar de grootste verrassing van de dag is wel mijn ontmoeting met een serval wanneer die zomaar plots voor de jeep de weg oversteekt. Wat een prachtige kat is dit !!

En dan zit mijn safari-avontuur er écht op en is het tijd voor afscheid van Joshua. Nog een laatste rit richting luchthaven voor mijn binnenlandse vlucht naar het tropische eilandje Zanzibar om nog enkele dagen het stof van de bush van mij af te wassen in de Indische oceaan.

Vanuit mijn hangmat kijk ik hoe de zon ondergaat in de oceaan. Ik nip van een cocktail in een kokosnoot en ik voel mij in enkele uren tijd van Out of Africa naar Robinson gebracht.  Later die avond geniet ik van het diner bij kaarslicht op het strand met op de achtergrond de bruisende branding van de oceaan en in de verte de lichtjes van Dar-es-Salaam... Morgen bezoek ik de hoofdstad Stone Town.

Eerste stop van het stadsbezoek is de markt van Stone Town. Een cultuurshock doemt op als ik alle indrukken die op mij afkomen probeer te vatten. Een mengelmoes van geuren, kleuren en geluiden komt me tegemoet. Bij zulke hitte liggen vis en vlees zonder koeling te wachten op kopers en de vliegen tieren welig op de grote karkassen rund die ter plekke worden uitgebeend. Vers gevangen vissen in alle soorten worden tentoon gespreid en weer een eind verder sorteert een verkoper zijn verse groenten en exotisch fruit dat ik nog nooit eerder zag. Levende kippen wachten in grote manden op een nieuwe eigenaar. Verse specerijen als kruidnagel, kaneel en nootmuskaat verspreiden een mix van geuren. Het is één grote aanslag op mijn reukorgaan maar beslist een bezoek waard !

Verder neemt mijn gids me nog mee naar het slavenmonument. Zanzibar was namelijk vroeger een centrum van slavenhandel. Bij het zien van de kerkers waar de slaven opgesloten werden in afwachting van hun verkoop op de slavenmarkt lopen de rillingen over mijn lijf, en dat ondanks de hitte....

Mijn allerlaatste dag spendeer ik aan relax. Luieren aan het zwembad van mijn hotel, beetje wandelen aan het strand. En ik beslis daar; er komt vast en zeker een vervolg aan dit eerste Afrika avontuur !!