De vriendelijke reuzen van Bwindi

10 september 2016 - Bwindi Impenetrable National Park, Oeganda

In september 2016 bezocht ik Uganda, Parel van Afrika. Op deze road trip doorheen het prachtig land bracht ik één dag door in het Bwindi Impenetrable Forest NP voor een wat je noemt once-in-a-lifetime ervaring. De jungles van Bwindi, gelegen in het zuidwesten van Uganda, zijn de thuisbasis van bijna de helft van 's werelds overlevende berggorilla's en de place to be dus om deze reuzen in hun natuurlijke habitat te spotten.

Bij de start van de trekking krijgt onze groep nog een korte briefing over de do's en don'ts. Iedereen moet ook nog een keer bevestigen in goede gezondheid en conditie te verkeren, dit omdat gorilla's voor 98% genetische overeenkomsten vertonen met de mens en alzo dus vatbaar zijn voor onze virussen. Elke groep bestaat uit 8 toeristen en verder worden wij vergezeld door rangers gewapend met geweren en machetes. Verder ook nog dragers in ons gezelschap, dat zijn locals die tegen een vergoeding hulp bieden bij het dragen van bagage maar ook een steun kunnen betekenen als het terrein steil en zwaar wordt. De rangers met machetes gaan voorop. Ze moeten werkelijk een pad hakken door de dichtbegroeide jungle en zo vorderen wij gestaag. De trekking is loodzwaar. De wandeling voert ons over bergkammen, door valleien en de uren verstrijken. De warmte en de luchtvochtigheid maken dat de vermoeidheid begint door te wegen. Ook blijft nog de vraag of we gorilla's gaan zien.... Het blijft een onvoorspelbaar gegeven. Reeds geruime tijd voor het vertrek van de groepen gaan trackers reeds op pad in de jungle op zoek naar sporen van de dieren. Een nest van de voorbije nacht, uitwerpselen... elk spoor is voldoende om hun aanwezigheid te bevestigen. Info die door middel van radiocontact wordt doorgespeeld aan de rangers die met ons op pad zijn vertrokken...

Halverwege de klim naar de tweede bergkam; we zijn al 2,5 uur onderweg, ontvangen onze rangers bericht van de trackers over een aantal activiteiten waargenomen in de volgende vallei. We zitten dus op het goede spoor en gaan vol verse moed door... En dan, na meer dan 3u afzien en zwoegen is er magie ! Het moment dat we een silverback en zijn familie ontdekken in het struikgewas. We naderen op slechts minder dan 1m en kunnen kijken naar deze vriendelijke schepsels met in die diepbruine ogen een bijna menselijke blik... Wat een emoties weekt dit los !

Vanaf dat alle groepsleden (toeristen dus) de gorilla's bereikt hebben begint te tijd te lopen. Precies één uur krijg je dan om deel uit te maken van hun wereld. In een oogwenk vergeet je alle inspanningen en pijn die je getrotseerd hebt om hier te geraken. Er is alleen nog het Grote Genieten om deze vriendelijke reuzen te kunnen observeren in hun natuurlijke habitat en druk doende hun dagelijkse beslommeringen. Je merkt hun kleine menselijke trekjes zoals neuspeuteren bijvoorbeeld, zo grappig ... Ook het sociale gedrag dat zoveel menselijks vertoont. Een baby die het niet kan laten de volwassen vrouwtjes lastig te vallen met kattekwaad, het vlooien ook dat een grote plaats inneemt in de dagelijkse routine...

Iedereen geniet intens van deze unieke natuurervaring... Misschien wel de beste die je ooit kan krijgen. Zou een natuurbeleving ooit nog beter kunnen worden als deze ? Zo dicht in contact met natuurwezens die genetisch zoveel verwantschap met ons vertonen ... Zonder twijfel één van mijn meest memorabele reis- en natuurervaringen !!