Lower Zambezi en South Luangwa

22 augustus 2019 - Lusaka, Zambia

In 2019 klonk nogmaals de lokroep van Afrika en ik koos ditmaal voor Zambia. Plan was om eerst Lower Zambezi NP te verkennen gedurende enkele dagen. Daarna kwam ook nog South Luangwa NP aan de beurt en helemaal speciaal was ditmaal dat ik ook in dit laatste park een 5 daagse wandelsafari zou gaan maken.

Eind augustus vertrok ik via Dubai richting Lusaka waar mijn trip van start ging. Wegens late aankomst werd het een eerste nachtje in de buurt van de luchthaven ende volgende dag ging het dan verder over de Zambezi River tot de Kanyemba Lodge waar ik verbleef voor verkenning van het park. De lodge lag pal aan de oevers van de Zambezi en vanop mijn terras zag ik badende olifanten, krokodillen en nijlpaarden.... veel nijlpaarden.  Ook 's nachts hoorde ik hen knorren, altijd leuk en vol afwisseling die Afrikaanse nachten... Ik deed enkele bootsafari's en op deze manier kon ik reeds ontzettend veel wild spotten in en om het water. De ontelbare nijlpaarden waren nooit ver uit de buurt; maar ook krokodillen, olifanten en buffels kon ik zo treffen.

Met een gids van de lodge bezocht ik het nabije dorpje en kwam ik in contact met de locals, een ervaring die ik steeds al bijzonder aangenaam beschouw. Voor de talrijke kindjes was mijn aanwezigheid voldoende om verlegen tevoorschijn te komen en eens het ijs gebroken was het drummen rond mij om de aandacht. Schattig om zien...

Tijdens een sundowner cruise gnoot ik intens van de prachtige Afrikaanse zonsondergang en de nijlpaarden kwamen slaapwel zeggen. Ook de vogels zochten reeds hun slaapplek inde bomen op.

De volgende ochtend stond een kanosafari op mijn programma. Samen met een gids in de kano werd er gepeddeld, ondertussen speurend naar wildlife. Spannend werd het vooral tussen de krokodillen en de nijlpaarden. Toch al bij al een heel relaxte manier van wildlife spotten. Meer tijd voor relax na de lunch met een duik in het zwembad en dan, na de afternoon tea terug de boot in voor alweer een bootsafari. De nijlpaarden waren alweer talrijk op de afspraak maar ook een geweldige olifant pal op de oever leverde prachtige plaatjes op voor mijn album. Ook plaatselijke vissers probeerden nog voor het vallen van de avond hun vangst van vandaag binnen te halen.

Op dag 3 stond een gamedrive in het park gepland. Eerst moest er een eind gevaren worden over de Zambezi tot aan de ingang van het park. Daar werd overgestapt in een open jeep en kon het gamedriven beginnen. Ik zag er diverse soorten zoals jakhals, wrattenzwijn, waterbok, kudu naast de gebruikelijke olifanten en nijlpaarden. Verder ook verscheidene vogels als de ground hornbill, cattle egret, ibis, yellow-billed stork en zo meer.

Mijn laatste uurtjes spendeerde ik nog op Kanyemba Island, met een gids en gewapende ranger trok ik er op wandelsafari. Ik leerde er ook over de planten nog veel nieuwe zaken en ik vergaapte mij aan de reuze baobab bomen die er groeien.... Helaas was het dan tijd om uit de checken en verder te trekken naar South Luangwa NP. Daarvoor nam ik een binnenlandse vlucht naar Mfuwe waar ik toekwam toen de zon al onder was. Betekende wel dat ik tijdens de vlucht getrakteerd werd op een schitterende zonsondergang. Eentje die de Luangwa River als een gouden lint deed schitteren in het landschap onder ons...

En dan was er de Track & Trail River Lodge, gelegen net buiten de gate van South Luangwa NP. Dat zou iets voor morgen worden, eerst wachtte een heerlijk bed want het was alweer een lange en vermoeiende dag geweest. De volgende ochtend was ik, na een verkwikkende nacht, klaar voor mijn eerste gamedrive in South Luangwa. Al snel bood zich het grote wild al aan. Giraffen en olifanten kruisten mijn pad, ook impala's, zebra's, puku's,  en nijlpaarden in de moerassen. En dan, na enkele uurtjes rondrijden was er een bijzondere ontmoeting; voor het eerst ooit kon ik de Afrikaanse wilde honden spotten. En hoe .... Het was een roedel bestaande uit een 15tal dieren en ze waren net een prooi aan het verdelen. Vanop een afstandje stond een hyena kwijlend toe te kijken maar delen, ho maar ...daar kwam niks van in huis. Deze kans was zo buitengewoon en mijn camera heeft werk.  Ook voor vogelspotters is er heel wat te beleven in dit park. Ik zag onder meer gieren, ibissen, parelhoenders, zadelbekooievaars, lelkievits, jacana's, Lilac-breasted roller, wevers, bee-eaters, hamerkopvogels en zo meer.

Tegen het heetst van de dag keerden we terug naar de lodge en na lunch, relaxtime en afternoon-tea stond de jeep terug klaar voor een nieuwe gamedrive, the sundowner one. Opnieuw ging onze chauffeur op zoek naar de roedel wilde honden van de ochtend. En weer met succes, opnieuw troffen wij de groep. Nog spannend werd het toen we een prachtige luipaard troffen die lui lag te wezen in een droge rivierbedding.

Verder werden het magische momenten toen gestopt werd op een veilige plek aan de oevers en in het licht van de ondergaande zon die alles in een oranje-roze gloed zette kwam in de verte een kleine kudde olifanten genaderd om zich, nog voor het invallen van de duisternis, te komen laven aan de rivier. Prachtig, prachtig, prachtig .... Ik heb er geen woorden voor.

Wanneer het volledig duister was geworden, werd op de jeep de spot aangedaan en kon het speuren naar nachtdieren beginnen. Ook weer een gans nieuwe ervaring voor mij en zo kon ik alweer dieren zien die tot nu toe voor mij onbekend waren. Ik zag onder meer een civertkat, genetkat, stekelvarken, witstaartmangoest en nijlpaardvrouwtje met een baby...

De volgende dag was het weer gamedrive tijd en alweer zoveel geluk met het spotten naar wild. Weer prachtige kansen en ontmoetingen met leeuwen, een aanval van een luipaard op een impala (gelukkig voor de impala liep het goed af), giraffen, badende nijlpaarden en zo veel meer. En dan moest de sundowner gamedrive nog komen... Alweer een sprookjesachtige omgeving bij de waterkant en voor de zoveelste dag op rij nipte ik van een gin-tonic onder de Afrikaanse zon en genoot intens van alle indrukken die op mij afkwamen.

Voor de wandelsafari werd ik naar een lodge in het park gebracht. Bedoeling was om gedurende 5 dagen eerst vanuit het Chikoko Tree Camp wandelingen te maken en dan ook al wandelend nog Crocodile River Camp te bereiken om daar ook nog te verblijven en wandelingen te doen. Tijdens een wandelsafari sta je veel dichter bij de natuur, het is echt slow-travel en ik kon het ervaren als een zeer aangename belevenis. Tijdens al deze wandeltochten kon ik nog bijzonder veel wild zien maar nooit heb ik mij één moment onveilig gevoeld dankzij de goede zorgen van mijn gids en gewapende ranger. Ik zag onder meer zebra's, olifanten, leeuwen, puku's,  giraffen, waterbok... en ik leerde enorm veel bij over planten, insecten, bloemen, vruchten en zaden. Kortom een wandelsafari is een superbelevenis die niet te vergelijken is met de klassieke manier van safari en dan bedoel ik gamedrives.

Zo kwam ook een einde aan mijn Zambia avontuur en moest ik terug naar de beschaafde wereld na 5 dagen totale digital detox. De lange terugreis kon beginnen maar ik stapte het vliegtuig op met een geweldig voldaan gevoel. Zambia had mijn stoutste verwachtingen helemaal waar gemaakt !!