In stijl naar Machu Picchu met de Hiram Bingham trein

29 augustus 2012 - Machu Picchu, Peru

Een reis naar Peru is natuurlijk niet af zonder Machu Picchu gezien te hebben. Ik was van mening; als ik het doe, dan doe ik het in stijl en ik reserveerde mijn plaatsje op de Hiram Bingham trein. Zo liet ik mij van Cuzco naar Aguas Calientes voeren doorheen de Heilige Vallei, ondertussen genietend van alle geneugten en de zeer persoonlijke service die op deze luxueuze trein in de stijl van de Oriënt Express te vinden zijn.

En het begint al bij de welkom in het Poroy station in Cuzco. Reizigers worden alvast getrakteerd op een muzikaal intermezzo met het optreden van een dansgroep gekleed in traditionele kleding begeleidt door een groepje Andeaanse muzikanten. Een frisse fruitcocktail maakte het af. Wanneer het tijd is om te vertrekken zocht ik mijn plekje in de restaurant-wagon en werd een verrukkelijke brunch geserveerd.  Terwijl de prachtige landschappen van de Heilige Vallei en de Peruaanse Andes voorbij glijden geniet ik van het smaakvolle eten, de uitstekende wijnen en de onberispelijke bediening aan boord.  Zo gaat de tijd snel verder en vier uur na vertrek, rond 13u, reed de trein Aguas Calientes binnen. Ter plaatse alweer een perfecte organisatie met personeel van de verschillende hotels die reeds de bagage afhandelen zodat de reizigers al dadelijk naar de bussen kunnen die hen naar de site brengen. Per groep van 14 toeristen wordt een gids voorzien en met mijn ticket vergezeld van mijn paspoort ging de toegangscontrole zeer vlot en kon mijn bezoek aan deze magische plek van start.

Het geeft toch wel een kick om rond te wandelen en ik was dan ook volledig overweldigd door de prachtige omgeving met adembenemende panorama's op de omliggende Andes. Al sinds de middelbare school en dankzij de verhalen van mijn leerkracht geschiedenis die hier ooit zelf was, droomde ik ervan hier ooit te staan. Het is nog steeds fascinerend om erover na te denken hoe de Inca's dit meesterwerk van architectuur hebben kunnen bouwen, lang voor de uitvindingen van onze moderne tijd en hedendaagse technologie...

Na enkele uren rondleiding was er tijd voor high-tea die werd geserveerd in het MP Sanctuary Hotel vlakbij de ingang van de site. En dan werd het tijd om terug mijn plekje op de bus in te nemen voor het ritje de berg af richting centrum Aguas Calientes. Daar checkte ik in bij het MP Pueblo Hotel, een fijn hotel met huisjes te midden een tropische tuin met weelderige vegetatie, kwetterende vogels en klaterende beekjes.

Reeds vroeg op de volgende ochtend want ik wilde wel àlles halen uit mijn verblijf hier. Ik keerde in alle vroegte nogmaals terug naar Machu Picchu om zonder de grote drukte van de dagjesmensen alle indrukken van dit bouwwerk in mij op te kunnen nemen. Om 6.30u stond ik alweer bij de ingang. Op dit vroege uur, met nog de ochtendnevel rond de bergen, was het mysterie van de hele omgeving nog indrukwekkender. Ik genoot er van de zonsopgang, ik zette mij in het gras en keek gewoon in het rond en ik werd er helemaal stil van ....

Rond het middaguur, als de treinen hun dagjesmensen beginnen uit te spuwen en de busladingen naar de berg worden gebracht, hield ik het voor bekeken. Ik had nog de hele ochtend genoten van de betrekkelijke rust maar nu werd het alweer flink druk. Ik zocht een plekje op één van de bussen en in een no-time stond ik terug in het centrum. Tijd voor een kleine snack en de laatste souvenirs. Daarna nog even relax in de tropische tuin van mijn hotel en dan werd het tijd om terug richting station te vertrekken.

Met een glaasje champagne in de hand was het nog even wachten op de trein die er al snel aankwam. Buiten was het ondertussen reeds donker en in het duister doorkruisten we nu terug de Heilige Vallei, alweer genietend van een tongstrelend diner.

Precies op tijd reden we Poroy station terug binnen. Einde van een prachtige en onvergetelijke trip ....