Land van vuur en ijs

25 juli 2014 - Reykjavík, IJsland

In de zomer van 2014 bezocht ik dit fascinerende land dat je kort kunt samenvatten in enkele woorden als vuur, ijs, vulkanen en gletsjers. Eén grote natuurbestemming dus. Het voordeel van een zomertrip naar IJsland is genieten van de middernachtzon en plekken bezoeken in het binnenland die 's winters niet toegankelijk zijn. De meeste populaire hoogtepunten en toeristische attracties van het land liggen allen goed bereikbaar langs de Ringweg nr 1. Wil je echter meer zien van de spectaculaire natuur die IJsland te bieden heeft, huur dan een 4X4 en trek ook naar de Hooglanden in het binnenland en doorkruis machtige regio's als Landmannalaugar. De landschappen zijn er adembenemend mooi en achter elke bocht sta je opnieuw verrast door bergen in kleuren roestbruin, oker, diep bruinrood en bruingroen. Er zijn warmwaterbronnen, kratermeren en de regio is een paradijs om te wandelen, ja zelfs ook voor meerdaagse trektochten. Het bekende pad Laugavegur bevindt zich in dit gebied. In het zuiden liggen enkele zeer bekende watervallen zoals de Seljalandfoss en de Skogafoss. Eén van de meer spectaculaire is de Seljalandfoss waar bezoekers het pad kunnen nemen en zo achter de muur van water lopen met een nat pak tot gevolg... Ook nog in Zuid-IJsland kan je naar de zwarte lavastranden nabij Vik. Met een beetje geluk spot je hier de charmante papegaaiduikers die leven op de kliffen en steile rotsen zoals Dyrholaey. Ook een bezoek aan de gletsjertong Solheimajökull mag niet ontbreken, de geur van rotte eieren krijg je gratis bij...

Na de regio van de zuidkust trok ik verder naar het oosten richting Nationaal Park Skaftafell. Onderweg ook nog een stop bij Eldrhaun, een bijna buitenaards landschap bestaande uit gestolde lavastroom bedekt met mossen in vijftig tinten groen. Werkelijk prachtig ! Het Skaftafell park biedt bezoekers een keuze uit wandelingen van 30min tot 11u. Langsheen mijn tocht had ik zicht op de Vatnajökull  en zijn tongen maar ook passeerde ik watervallen zoals de Svartifoss. Het weer zat me echter niet mee. Het was erg winderig, koud en nat en hoewel zomer voelde het mij winters ijskoud aan. Toch was de omgeving prachtig en genoot ik van mijn tocht. Een andere must-see langsheen de Ringweg is zonder twijfel de gletsjerlagune Jökullsarlon. Werkelijk een magisch landschap met ijsbergen van de Breidamerjökull die in de lagune glijden en langzaam richting oceaan drijven. En ook hier met een beetje geluk zie je zeehonden spelen en zwemmen tussen de ijsbergen.

Mijn volgende slaapplek lag in het plaatsje Egilsstadir. Om dat te bereiken had ik twee opties; ofwel nam ik de Ringweg ofwel de Oxi-highlandpass. Deze laatste is uitsluitend voor 4X4 bestemd en het was een beslissing van de laatste minuut aangezien het helemaal wordt afgeraden bij slecht weer. Als het te mistig of te winderig weer is neem je best niet deze route. Gelukkig maar bleek mijn beslissing een goede gok want wat een prachtige uitzichten waren mijn beloning. Vanuit Egilsstadir bezocht ik ook nog de Hengifoss. Speciaal aan deze waterval zijn de lagen rode klei tussen de lagen basaltsteen. Een pad van ongeveer 2,5km brengt je tot vlakbij de waterval.

Het Myvatn gebied was het volgende op mijn to-do list. Myvatn is één van de grootste meren in IJsland. Het is een paradijs voor vogels en de verschillende kleine eilandjes in het meer vormen het leefgebied van vele soorten eenden. Maar het gebied heeft nog meer spectaculaire en ontzagwekkende natuurverschijnselen te bieden. De geothermische vlakten van Namaskard moet je gewoon gezien hebben. Het is een soort van maanlandschap met stomende zwavelgaten, kokende modderpoelen en putten vol pruttelend water. Belangrijk is om de aangegeven paden te blijven volgen. De aardkorst is hier zo dun dat alle warmte aan de oppervlakte komt en het wordt dus gevaarlijk om op eigen houtje op verkenning te gaan tussen al die kokende en pruttelende poeltjes. Verder is vlakbij Namaskard ook de Viti-krater een bezoekje waard. Het is een kratermeer dat gevormd werd na een vulkaanuitbarsting en de wandeling voert je over de rand van de krater. Diep beneden ligt een intens turquoise meer en het is wondermooi...

Aan watervallen echt geen gebrek in IJsland dus op naar de volgende; de Dettifoss, bekend als één van de krachtigste van Europa. Het water komt van de nabijgelegen Vatnajökull en heeft, als gevolg van sedimentafzetting, een grijsachtig witte kleur. Al vanaf de parkeerplaats is de stuifnevel zichtbaar en als je geluk hebt met het zonlicht worden prachtige regenbogen tevoorschijn getoverd. Op slechts enkele minuten wandelen bevindt zich ook nog de Sellfoss. En voor wie echt geen genoeg krijgt van watervallen (ik dus, hahaha)  komt ook de Godafoss er nog aan. Deze laatste is ook zeer gemakkelijk te bereiken net buiten de Ringweg. Ze is zeer bekend vanwege de rotsen in en rond het water.

En dan terug een duik in het binnenland en via de Kjölur-route dor de hooglanden weer van noord naar zuid. Over onverharde wegen passeer ik gletsjers, een kudde IJslandse paarden en het geothermische veld Hveravellir op een hoogte van 650m boven de zeespiegel. Het ligt ingebed tussen de gletsjers Hofsjökul en Langjökul en meer dan 30 hete baden tref je hier aan. Verder ook geisers en alweer pruttelende modderpoeltjes zoals bij Namaskard.

Mijn volgend logeeradres is hotel Gullfoss in het plaatsje Gullfoss aan de bekende Gullfoss.... Kunnen jullie nog volgen ?... Gullfoss waterval is werkelijk één van de grootste hoogtepunten van IJsland. Het water van de Hvita rivier valt in twee stappen naar beneden in een diepte van 32m en in een kloof van 2,5km met zelf een diepte van 70m. Vanop de verschillende uitzichtpunten is het zicht werkelijk spectaculair te noemen.

En dan had ik Strokkur nog niet gezien ! Een fontein geiser die elke 5-10min een water- en stoomkolom de lucht injaagt tot op een hoogte van 20-30m. De hoogte en de interval zijn veranderlijk. Enkele momenten vooraf de opstoot wordt een helder turquoise blauwe bel gevormd aan het wateroppervlak. En dan volgt het magisch moment.

Niet ver van Strokkur ligt het kratermeer van Kerid. Net als bij Viti kan ook hier gewandeld worden over de kraterrand maar het wandelpad voert hier ook nog verder naar beneden, de krater in en zo kom je vlakbij het turquoise meer.

Om te relaxen na de roadtrip en het stadsbezoek aan Reykjavik trakteer ik mezelf op een zwempartij in de Blue Lagoon. Deze geothermische oase van wellness ligt in de lavavelden van Grindavik nabij Reykjavik. Zwemmen doe je hier in melkachtig blauw water, verrijkt met mineralen én zeer gezond voor mensen met huidproblemen zoals psoriasis...Zonder twijfel een boeiende en relaxerende ervaring en sowieso een must-do of op zijn minst must-see op je IJsland trip.

Hier eindigt mijn verhaal over 12 dagen rondtoeren in IJsland. Een land dat mijn hart gestolen heeft. Het is van buitengewone schoonheid met een bijna buitenaardse natuurpracht.

Mocht je nog twijfelen dan heb ik maar één advies; boek een vlucht en ga het met je eigen ogen bekijken. Geniet dan even intens als ik van al deze spectaculaire natuur. Het is een bezoek méér dan waard !!