Zimbabwe Fly-in safari 2022 (Dutch version)

15 september 2022 - Brecht, België

In september 2022 was het lange aftellen eindelijk voorbij. Na enkele corona-jaren waarin reizen naar Afrika onmogelijk was konden we eindelijk weer opnieuw vertrekken naar ons geliefde continent. Via Johannesburg ging het naar Harare waar onze fly-in safari startte met een verblijf van enkele nachten in Mana Pools NP bij John's Camp, een tijdelijk kamp dat elk seizoen terug wordt opgebouwd. We maakten er diverse gamedrives en ook wandelsafari's. Het wild kan er gewoon tussen de tenten lopen wat vaak spannende momenten opleverde. Tijdens de lunch spotten we een keer een leeuw op wandel aan enkele tenten en ook olifanten kwamen vaak bijna tot aan ons terras een kijkje nemen. De avond gamedrives werden afgesloten met de gebruikelijke sundownders en na het diner zitten de gasten samen rond het kampvuur na te genieten van alle indrukken van de voorbije dag. In Mana Pools zagen we alle gebruikelijke wildlife maar ook bijzonder waren de wilde honden die we tijdens een wandelsafari van zeer dichtbij konden benaderen; ook ontzettend veel olifanten met kalfjes. We brachten één nacht door op het star-deck en ervaren zo het ultieme bush-gevoel van slapen onder de sterrenhemel en alle nachtelijke geluiden die de wildernis produceert.

Van de Mana Pools airstrip ging het naar de Fothergill airstrip gelegen aan Lake Kariba in het Matusadona NP. Via een korte transfer met de jeep kwamen we aan bij Changa Safari Camp, een luxueus verblijf met zicht op Lake Kariba. Ook hier maakten we gamedrives en wandelsafari's naast boottrips op het fotogenieke Lake Kariba dat mysterieus oogt door de ontelbare dode bomen die uit het water opsteken. De oevers worden bewoond door krokodillen en nijlpaarden, en het water trekt natuurlijk verschillende soorten watervogels en dorstige kuddes wild aan. Op één van onze gamedrives beleefden we de meest ultieme safari ervaring die men ooit kan beleven. We volgden voor uren een groep van 18 leeuwen bestaande uit één alfa mannetje, leeuwinnen en welpen van diverse leeftijden. Eerst lagen ze nog lui te wezen aan de rand van de Fothergill vlakte maar langzaam aan kwam er beweging. We observeerden de voorbereidingen voor een aanval op een kudde zebra's die graasde op de vlakte aan de oevers van het meer. Onze gids/chauffeur laveerde de jeep langzaam over de vlakte en we waren getuige van de aanval en de kill. Een drachtige merrie gaat neer wanneer 3 leeuwinnen haar tactisch isoleren van de kudde en haar bespringen. Dan komt de rest van de leeuwenfamilie verzamelen rond het kadaver en ze beginnen zich vol te vreten onder luid gesmak en geslurp. De buik wordt open gereten en een welp doet zich tegoed aan de foetus; gruwelijk en tegelijk uniek. De volgende ochtend reden we terug naar de plek des onheils en zagen we nog hoe een gestreepte jakhals de laatste kruimels van het feest pikte. De leeuwen zagen we ook nog terug; ze lagen nog uit te buiken van hun zebradiner. De wateren van Lake Kariba zijn bijzonder visrijk; we maakten een vistripje en hengelden naar tilapia. Legendarisch zijn ook de prachtige zonsondergangen aan het Lake Kariba, elke avond een nieuw schouwspel.

Dan was de tijd van afscheid aangebroken en vervolgden we onze route met een nieuwe vlucht die ons bracht naar de Umtshibi airstrip en van daar naar The Hide voor ons volgende verblijf en verkenning van Hwange NP. Extra attractie bij The Hide is de schuilhut van waaruit je ongemerkt het wildlife kan observeren en fotograferen. Zo was ik voor het eerst in de mogelijkheid om de schuwe maar oh zo fotogenieke wrattenzwijnen vast te leggen van zeer dichtbij. Het leverde me unieke plaatjes op. Op de gamedrives kon ik opnieuw ontzettend veel nieuwe vogelsoorten fotograferen naast het grote wild zoals leeuwen, olifanten, giraffen, zebra's en met veel geluk ook één maal een luipaard. Elke dag werd traditioneel afgesloten met een sundowner op de savanne; bij een gin-tonic en een hapje de zonsondergang vieren. In The Dove's Nest boomhut werden we één avond verwend met een privé-diner en overnachting. De voorzieningen zijn zeer basic, de luxe zit hem in het gevoel van ultieme vrijheid. Hoog in een boom boven de wildernis de zon zien ondergaan en de nacht tot leven horen komen in geritsel en gegrom, in de verte de roep van een uil, de huil van een hyena en gefladder van opgeschrikte vogels in de omliggende bomen. Afrika op zijn best ...

Op onze laatste gamedrive door Hwange NP haalde onze gids nog eens alles uit de kast en we zagen nog ontzettend veel bijzonder wildlife waaronder een slapende Verreaux' oehoe, een hele familie bavianen met speelse jongen, verschillende soorten Hornbill, mijn favoriete vorkstaartscharrelaar, Kaapse buffels en ja zelfs de sabelantiloop; het nationale symbool van Zimbabwe. De laatste sundowner kon ook nog rekenen op een extra attractie; we werden omringd door meer dan 100 olifanten aan de waterhole waar we halt hielden.

De laatste dagen van onze Zimbabwe trip brachten we door aan de wereldberoemde Victoria Falls. We checkten in bij de Victoria Falls Safari Lodge waar er ook een schuilhut ter beschikking van de gasten staat. Ze heeft zicht op een waterhole en één ochtend brachten we er olv een vogelgids enkele uren in door net na zonsopgang. Het leverde alweer prachtige beeldmateriaal op van diverse vogelsoorten waaronder bijeneter, wever, ooievaar, maraboe, parelhoen, ibis. In de tuin van de lodge huist een kolonie gieren waarvan ik vanop ons balkon mooie beelden kon maken.

Een bezoek aan de watervallen mocht natuurlijk ook niet ontbreken. De hotelshuttle bracht ons in een mum van tijd heen en terug, we genoten van dit indrukwekkend natuurspektakel en de landschapsfoto's liepen aardig op. Onze laatste avond brachten we door aan boord van een drijvend restaurant voor een sundowner dinnercruise op de Zambezi. Een mooiere afsluiter van dit nieuwe Afrika avontuur konden we niet bedenken.

1. Marlies van Geel:
    24 januari 2023
    Wat ontzettend tof om te lezen, laat staan dat het je eigen reis is. Ook wel "luguber" dat vreten.... Maar de natuur op zn best. Dankjewel Karine.
  2. Karine Van den Heuvel:
    25 januari 2023
    Hey Marlies, wat een leuke reactie van jou. Bedankt !!