Jordanië - Kennismaking met het Midden-Oosten

5 oktober 2023 - Amman, Jordanië

In oktober 2023 reisden we (mijn man en ik) voor het allereerst naar het Midden-Oosten, meer bepaald Jordanië.

Van Brussel via Istanbul landen we 's avonds laat in Amman. Na een verkwikkende nachtrust kan de volgende dag ons programma starten. We rijden naar Ajloun waar we de ruïne van een 12e eeuwse moslimburcht bezoeken. Bij de ingang treffen we ook enkele straatstalletjes waar vriendelijke Jordaniërs uitleg geven over het zetten van Arabische koffie en andere lokale producten. Met onze gids bezoeken we ook nog een voedingswinkeltje waar we mogen proeven van enkele uitgestalde waren. Dan zetten we de weg verder naar de archeologische site van Jerash, eertijds één van de belangrijkste Romeinse steden van het Midden-Oosten. We krijgen ruimschoots de tijd om op eigen houtje rond te dwalen door de opgravingen van de oude stad. We bewonderen het Forum Cardo, de Boog van Hadrianus en de stadsmuur alsook restanten van het badhuis, stukken rijk gedecoreerde zuilen, de tempel van Artemis en we wandelen door de geplaveide hoofdstraat of Cardo Maximus en worden eeuwen terug in de tijd gekatapulteerd. Later in de bazaar snuisteren we rond tussen geluksbrengers, tapijten met geometrische motieven, kralen, juwelenkistjes en andere oosterse schatten. De lunch is om duimen en vingers af te likken. We proeven van tabouleh, Arabic salad, hummus, labneh en om onze dorst te lessen is er overheerlijke limoun bi na'na' met munt en limoen. Na afloop brengt onze gids ons naar een resort bij de Dode Zee en zo bevinden we ons op het laagste punt ter wereld; bijna 400m onder de zeespiegel. Snel trekken we onze zwemspullen aan en nemen een verfrissende duik in één van de zwembaden. Als de avond valt smullen we van heerlijke Libanese gerechten.

De volgende ochtend zijn we klaar om naar Mount Nebo te trekken. Mount Nebo, waar volgens de overlevering Mozes zicht kreeg op het Beloofde Land. Wat een vreemde samenloop van omstandigheden... Deze ochtend werden we wakker met het nieuws dat vannacht het conflict Gaza-Israël in alle hevigheid is losgebarsten met een raid van Hammas op Israël. Waar we nu staan, deze Mount Nebo op 817m, kijkt uit op de Dode Zee en nog verder dan ons oog reikt op heldere dagen ook de Westelijke Jordaanoever, Jeruzalem en Jericho... Wat zal de toekomst nog brengen voor deze regio, dit kruitvat... We nemen een kijkje in de Herdenkingskerk van Mozes en bewonderen de vloermozaïeken. Van Mount Nebo gaat het verder richting Madaba waar we in de Sint Joriskerk een vloermozaïek bekijken die een kaart voorstelt van Palestina met aanduiding van de Jordaan, de Dode Zee en grondplannen van Jeruzalem en Jericho. De mozaïek stamt uit de 6e eeuw. En dan is het tijd om terug te keren naar ons resort aan de Dode Zee, tijd voor relax en zwemmen. Over de Westelijke Jordaanoever, aan de overkant van de Dode Zee zien we de verdere namiddag een af- en aan gevlieg van helikopters en verkenningsvliegtuigen, het conflict dat we kennen uit de nieuwsberichten komt wel akelig dichtbij. Toch voelen we ons nooit onveilig of bedreigd. Nog niet .....

Na een heerlijke nachtrust is het de volgende ochtend tijd om afscheid te nemen van de Dode Zee en we zetten koers richting zuiden en meer het binnenland in. Vandaag gaan we iets spectaculairs doen. We gaan een hike doen door de Wadi Mujib canyon. Ook in de droge periode staat er water in de smalle kloof zodat we deels door het water zullen moeten waden. Het water is lauwwarm, de omgeving adembenemend mooi met hoge kliffen die ons omringen. Dan weer zijn de rotsen beige, dan grijs tot donderbruin. Soms is het klauteren op handen en voeten, andere keren is het kniehoog door het water waden. We genieten intens van deze ruige omgeving en niet alledaagse wandeling. Onze kleren zijn snel terug opgedroogd want het is ondertussen flink heet geworden. En dan gaat het richting Dana Biosphere Reserve, een prachtig natuurgebied ver van de bewoonde wereld. We komen net op tijd aan in de ecolodge om deel te nemen aan de sunsethike. We passeren enkele bedoeïnententen, de enige vorm van bewoning in dit ruige, onherbergzame berglandschap.

De volgende ochtend maken we onder ons tweetjes nog een mooie hike. We ontmoeten een bedoeïnenfamilie en worden uitgenodigd op de thee. Ik mag enkel portretten maken van de mannelijke familieleden, de vrouw des huizes fotograferen is verboden net zoals altijd en overal trouwens tijdens deze reis; de vrouwen fotograferen is uit den boze ...

Dan wordt het tijd om verder te trekken richting Petra, hét hoogtepunt van elke Jordaniëreis ongetwijfeld. Maar dat is voor morgen. Vandaag krijgen we alvast een klein voorsmaakje van onze chauffeur. We maken nog een korte stop bij Siq-al-Berid of Little Petra. Waarschijnijk was dit een voorstad van Petra en bereikbaar via een kloof (siq) van 350m lang. We zien al mooie monumentale gebouwen; rotsgraven, huizen en tempels. Nu worden we nog nieuwsgieriger voor al het moois dat morgen wacht in Petra.

Om de beste indruk te krijgen van de archeologische opgravingen in Petra hebben we hier 2 dagen voor uitgetrokken in ons programma. De eerste dag gaan we het zogenaamde backdoortrail lopen. We vertrekken bij Little Petra en worden met een jeep een eind de bergen in gebracht. Van daar begint de klim, olv een plaatselijke gids, door een adembenemend landschap, dwars door de Shara bergen. Na enkele uren bereiken we het Klooster - The Monastery. De eerste glimpen van dit eeuwenoude monument zien, geeft wel een kick. Dit kolossale bouwwerk is meer dan 2000 jaar oud en werd gebouwd door de Nabateeërs. Niet alle toeristen die Petra bezoeken doen de moeite om tot hier te geraken dus is het niet al te druk bij deze plek. We genieten en blijven hier een tijdje  rondhangen. We nemen ook afscheid van onze gids want wat volgt kunnen we best alleen, we zullen niet meer verdwalen nu. De route voert nu neerwaarts en we staan voor de uitdagende 850 trappen naar beneden, richting de Schatkamer - The Treasury.  Af en toe vangen we door de rotsen een blik van het omringende landschap en dan beseffen we maar pas goed hoe indrukwekkend de ligging van deze stad was en nog steeds is. Zo bereiken we dan het plateau met het Grote Tempelcomplex en de Royal Tombs, het theather en rotswoningen. Nog een korte smallere doorgang en dan staan we oog en oog met Al-Khazneh, The Treasury, De Schatkamer ... hét iconische plaatje van Petra. Het is enorm druk op het plein voor de Schatkamer. Iedereen die naar Petra komt wil dit aanschouwen. We nemen alle indrukken in ons op. Moe maar voldaan van deze eerste dag Petra laten we ons in de shuttle en door de Siq terug naar de hoofdingang brengen. Het is ons plan om morgen terug te komen en dan dit tochtje te voet af te leggen. Maar voor nu eerst terug naar het hotel en in onze privé jacuzzi onze spieren verwennen en uitrusten van alle inspanningen van de dag...

Petra dag 2; we staan terug aan de hoodingang en beginnen aan het Siq trail. We passeren de Djinn Blocks en zien inscripties in Nabatees schrift gekerfd in de rotswanden. Door de kloof van 1,2 km lang en op sommige plaatsen slechts 3m breed komen we dichter bij ons einddoel, het magisch zicht op de Schatkamer. En dan voor de tweede maal ontvouwt zich een magisch zicht als we door de nauwe, schaduwrijke kloof een smalle glimp opvangen van het, in het zonlicht badende, monument. We blijven een tijdje rondhangen op het plein, er lopen veel kleurrijke figuren tussen de kameeldrijvers en souvenierverkopers. Dan begeven we ons nogmaals naar de Royal Tombs, de Colonnaded Street, Qasr al-Bint en we snuisteren in de vele stalletjes tot de nok gevuld met Oosterse kruiden en specerijen; mirre, wierook en sandelhout. We bewonderen de mozaïeken in The Church en klimmen naar de Great Temple. Daarna laten we ons terug met de shuttle naar de hoofdingang brengen waar onze chauffeur al staat te wachten. Hij brengt ons naar een typisch restaurant waar we heerlijk lokaal lunchen met maqluba, zoets en thee. En dan is er weer tijd voor relax in onze jacuzzi.

Tijd om afscheid te nemen van Petra en op naar Wadi Rum in het uiterste zuiden. Bij een mooi uitzichtpunt over de Shara bergen houden we nog een fotostop en dan gaat het toch echt richting woestijn. Vanavond slapen we in een desert camp. Maar eerst gaan we met een pickup truck de woestijn in en we genieten van indrukwekkende zandsteenformaties in de meest grillige vormen. Bij The Big Arch mag een fotostop niet ontbreken. Op een open vuurtje bereidt onze chauffeur een eenvoudige maar heerlijke lunch. En daarna gaat het richting kamp. We boeken nog snel een kameeltocht bij zonsondergang en zo gaan we, al wiegend op de rug van een kameel, de zonsondergang in de woestijn tegemoet; een unieke ervaring!

Onze laatste dag breekt aan. Vandaag moeten we de lange verplaatsing maken vanuit de Wadi Rum woestijn terug naar de bewoonde wereld van Amman. Onderweg diverse checkpoints waar onze chauffeur zijn documenten moet tonen aan politie tot de tanden gewapend. Er heerst een zenuwachtig sfeertje dat ons niet ontgaat. Nog steeds voelen we ons niet onveilig of bedreigd maar toch vanwege het Israël - Gaza conflict zijn er ook veiligheidsrisico's voor ons in Amman en ons programma (een geleide stadstoer) kan helaas niet doorgaan.  Eens aangekomen in het hotel wordt ons aangeraden daar te blijven. De Oude Stad is onrustig en onveilig door demonstraties. We wandelen toch nog even naar de Blauwe Moskee of King Abdullah I Moskee. Ze ligt vlakbij ons hotel en zo hebben we toch één highlight van Amman gezien. De rest van de namiddag luieren we aan het zwembad in het hotel. Ook een dineetje in Rainbow Street op onze laatste avond zit er niet in, we dineren dus maar in het hotel.

De volgende ochtend staat onze chauffeur terug klaar om ons naar de luchthaven te brengen. En dan begint de helse terugreis maar dat wisten we op dat moment nog niet. Met uren vertraging vertrekt onze vlucht naar Istanbul. Niet langs de gebruikelijke vluchtroute over Israël want te gevaarlijk nu. Er wordt een omweg gemaakt over Egypte wat zorgt voor alweer uren vertraging bij aankomst. Zo missen we, net als zovelen, onze aansluitende vlucht naar Brussel. Het wordt nog een extra nachtje op hotel in Istanbul en pas de volgende ochtend kunnen we dan eindelijk terug de lucht in met bestemming Brussel. Home sweet home komt nu dichterbij.

1. Jos:
    23 januari 2024
    Wat een avontuur Karine! Uw foto’s van het unieke Petra spreken voor zich.

Jouw reactie