Puglia - De hak van de laars

3 juni 2023 - Apulië, Italië

In juni 2023 reisde ik samen met mijn man naar het uiterste zuiden van Italië, de streek die men Apulië of Puglia noemt. We vlogen op Brindisi en huurden daar een wagen om een weekje rond te toeren en de streek te verkennen. We logeerden in twee hotels om de afstanden van onze dagtrips behapbaar te houden. Hier volgt ons verhaal.

Vanuit ons eerste hotel bezoeken we Monopoli en Polignano a Mare; twee supergezellige kustplaatsjes met steegjes en winkeltjes vol keramiek en artisanale producten. In Monopoli kuieren we langs het gezellige haventje Porto Antico waar felblauwe bootjes schitteren in de zon. We vervolgen onze route landinwaarts en bezoeken Locorotondo; een hooggelegen stadje dat de Valle d'Itria lijkt te domineren. Op weg ernaartoe doorkruisen we het platteland van Puglia doorheen velden met klaprozen en hier en daar duiken al de eerste trulli (typische ronde huisjes) op. Wie trulli zegt denkt dan dadelijk aan Alberobello, zonder twijfel de trulli hoofdstad van Puglia en uitgeroepen tot Unesco Werelderfgoed dankzij de honderden trulli die je hier kan bewonderen. Het zijn witte huisjes met een kegelvormig dak; hét symbool van Puglia en geweldig fotogeniek. Maar dat is ons programma voor de volgende dag.

Alberobello is werkelijk fotogeniek te noemen en mijn camera draait er overuren. We besluiten eerst het minder toeristische gedeelte aan de ene kant van de weg te doen. Een slim plan blijkt achteraf. Daar geen horden toeristen en het is rustig slenteren door de straatjes. De meesten kiezen dadelijk voor het andere populaire gedeelte waar het soms wel heel druk kan zijn. Ook daar nemen we natuurlijk een kijkje want er staan echt zoveel trulli, het ene al fotogenieker dan het andere.

We stoppen op terugweg ook nog in Martina Franca, gelegen tussen de Ionische en de Adriatische Zee. Hier ook weer gezellige smalle en geplaveide steegjes, huizen met smeedijzeren balkonnetjes waar de was te drogen hangt en ouderen die bij hun voordeur de voorbijgangers gadeslaan. We bezoeken de barokke basiliek aan het Piazza Plebiscito. De rest van de namiddag brengen we door relaxend aan het zwembad van de masseria.

De volgende ochtend verlaten we deze regio en vanavond zullen we inchecken in onze tweede accomodatie van deze vakantie. Op weg zuidwaarts, nog steeds de Valle d'Itria volgend, maken we een stop in Cisternino. We slenteren doorheen steegjes met witgekalkte huisjes, vaak mooi bebloemd en met felgekleurde luikjes. Volgende stop vandaag is Ostuni, één van de meest geliefde stadjes in Puglia. We wandelen naar de domkerk en genieten van de gezellige zuiderse sfeer in dit prachtige stadje. De witte huisjes zijn stuk voor stuk pareltjes, sommige begroeid met felroze bougainvilla en blauwe luikjes. We zouden haast denken dat we op één of ander Cycladen eiland zijn beland. Op de Piazza della Libertad genieten we van onze dagelijkse gelato (ijsje) en dan wordt het tijd om ons volgende stekje op te zoeken, nog mooi op tijd voor een frisse duik in het zwembad van de masseria.

Ons bezoek aan Lecce de volgende dag starten we in de regen. Gelukkig is het droog tegen de tijd dat we er arriveren. We gaan eerst op zoek naar de mooie barokke domkerk aan het Piazza Duomo. Aan kerken geen gebrek in Lecce; verder zien we nog de Chieasa di San Matteo maar ook de restanten van het Romeins amfitheater kunnen bezocht worden. Ook hier puilen de vele winkeltjes uit van het keramiek en de artisanale producten. Van Lecce gaat het verder terug richting de kust en we stoppen in Otranto voor een bezoekje. We wandelen door steile straatjes omhoog tot we bij een uitzicht over de jachthaven komen. Op een terrasje langs het water nippen we even later van een heerlijk aperitiefje.

Om onze rondreis in Puglia af te sluiten maken we op onze laatste dag nog een tripje langs de mooiste stranden aan de Ionische kust. In Porto Cesareo, gelegen in de Golf van Taranto, kuieren we langs de markt en de vissershaven. We genieten van de mooie zichten op de eilanden Malva en Isola Grande. Dan gaat het verder naar Gallipoli met zijn vele kerken waaronder de barokke basiliek. Op de terugweg naar de masseria stoppen we nog bij de Torre Colimena en bij enkele prachtige rotsstrandjes. 's Avonds smullen we nog een laatste maal van die overheerlijke Pugliese keuken en dan nog één nachtje slapen en terug naar home sweet home.

1. Jos:
    22 januari 2024
    Een verhaal dat uitnodigt om deze streek te bezoeken.
    Bedankt hiervoor Karine

Jouw reactie